♦ SJÄLVFÖRTROENDE & SJÄLVKÄNSLA del 1 ♦

Självförtroende, många blandar ihop det med självkänsla. Men egentligen är det helt olika saker.
Självförtroende är när man vågar t.ex göra någonting, som att säga exakt vad du tycker och tänker. Då har man ett självförtroende. När man vågar, när man tror på sig själv. ''Det här klarar jag'' , ''men jag tycker inte så, jag tycker såhär..''


Självkänsla, är vad man tycker om sig själv. ''Jag är tjock'', ''Jag tycker inte om min kropp'', ''Jag tycker om mina ben'' o.s.v. Hur man tycker om sig själv. Man kan t.ex tycka att man är ful och tjock, då har man dålig självkänsla.
Om man har dålig självkänsla så har man oftast dålig självförtroende. Om man inte tycker om sig själv, kan det vara svårt att tro på sig själv.

TIPS:
dåligt självförtroende: ta mer plats, våga säga vad du tycker. Ingen kommer tycka att det är konstigt. Ta för dig, var dig själv och bara kör. Jag vet att det kan vara svårt, men försök. Ta det lugnt, börja med lite småasteg och tillslut så kommer du våga :) för ingen tycker att det är konstigt om man säger att man tycker något annat eller kanske inte vill göra samma sak. Det är ingen big deal lixom.

dålig självkänsla: beröm dig själv. Ingen är perfekt, alla är unik. Leta inte efter fel, kolla in det saker du är nöjd med istället. Jag gillar mina ögon, så då tänker jag: vilka fina ögon jag har!.. Iställer för att tänka: fula ben jag har .. Försök att tänka att till och med dom som du tycker är skit snygg och vill se ut som kanske har dålig självkänsla. Dom kanske inte är nöjd med sin kropp fast att du tycker den är skit snygg! Så om man skaffar dig ett självförtroende så ser alla andra än och då tänker dom: shit vad hon är snygg, jag vill se ut som henne ... MEN VAR INTE YTLIG , va dig själv så löser det sig säkert. tänk att du är skitsnygg, för det är du också.


btw, killar gillar när vi tjejer tror på oss själva. dom tycker det är jobbigt när vi gnäller på sig sjäv hela tiden.
179811_184373411603213_166880013352553_426073_6772758_n_large

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0